N-VA wil duidelijkheid over de Ijzeren Rijn

Door Peter Luykx op 20 januari 2011

Kamerlid Peter Luykx van de N-VA reageert geschokt op de Duitse uitlatingen over de Ijzeren Rijn. Duitsland zou de Ijzeren Rijn minstens 20 jaar in de koelkast wil zetten. “Ons land moet Duitsland en Nederland op hun verantwoordelijkheid wijzen. De Ijzeren Rijn is té belangrijk voor  de ontwikkeling van de Antwerpse haven en voor de ontsluiting van Noord-Limburg en de Kempen”, zegt Luykx.

Duitsland zou volgens krantenberichten de investeringen voor de reactivering van de IJzeren Rijn te hoog vinden. Het Duitse parlement wil ze tot 2030 schrappen en verkiest een opwaardering van het traject Venlo-Mönchengladbach.

Peter Luykx : “Op een reactie van ons land blijft het wachten,  dat betreur ik. Want de geluiden uit Duitsland stemmen tot nadenken. Eerder antwoordde premier Leterme op een mondelinge vraag dat Duistland op het niveau van de Deutsche Bundesbahn bereid was het historisch tracé gestand te doen. Over de discussie die in Noordrijn-Westfalen gevoerd wordt, zou Leterme begin dit jaar overleg plegen. Daar geniet een alternatief tracé de voorkeur.”
 
Luykx vraagt verduidelijking van premier Leterme: “Ik verwacht  een initiatief van ons land waarbij Duistland en Nederland samengebracht worden. Uit trilateraal overleg moet blijken welke agenda onze buurlanden de komende jaren willen volgen. De Duitse Bondsdag heeft de investeringsbehoeften opnieuw bestudeerd. De inzichten die hieruit voortkwamen, moeten overgemaakt worden aan ons land. We willen dringend weten of de Duitse berichtgeving klopt en wat de precieze houding is van de Bondsdag.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is