IJzeren Rijn stond nooit zo stil als onder Di Rupo I

Door Peter Luykx op 12 maart 2014, over deze onderwerpen: IJzeren Rijn
IJzeren Rijn

De onderhandelingen over de reactivering van de IJzeren Rijn staan even ver als bij de start van Di Rupo I.

“Geen millimeter vooruitgang”, vat N-VA-Kamerlid Peter Luykx het werk samen van de bevoegde minister Labille (PS) en zijn collega, staatssecretaris Wathelet (cdH). De IJzeren Rijn is de deels in onbruik geraakte spoorlijn die de Antwerpse haven met het Duitse Ruhrgebied moet verbinden. De hernieuwde ingebruikname ervan zal ook de economische ontsluiting van Limburg verbeteren.

“Minister Labille mist duidelijk elke voeling met dit dossier”, constateert Luykx. “De laatste maanden gaf hij steeds hetzelfde vage antwoord: dat werkgroepen overleg plegen en er onderhandeld wordt over de financiering. In een zoveelste nietszeggend antwoord maakt hij enkel duidelijk dat de volgende regering zich over de historische goederenlijn mag ontfermen.”

De samenwerkingsovereenkomst met de inventaris van werkzaamheden en financiële afspraken tussen Nederland en België was nochtans al klaar eind 2012, op enkele details na. “Anderhalf jaar later vond nog steeds geen bespreking plaats op regeringsniveau, werd er geen vooruitgang geboekt in de onderhandelingen met de buurlanden, is er geen zicht op de kostenverdeling voor de reactiveringswerken en lijkt de heropening van de IJzeren Rijn in het beste geval verre toekomstmuziek.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is